بسیج در دفاع نرم و توسعه اجتماعی


 عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بسیج عمق مردمی و اجتماعی دفاع ملی و صیانت از انقلاب، نظام و ارزش های اسلامی است تاکید کرد که نقش بازدارنده و حمایتی بسیج از امنیت داخلی و امنیت خارجی کشور باید در افکار عمومی و نظام دفاعی تبیین شود.

رضا طلایی نیک  با اشاره به هفته بسیج و خدمات این نهاد مردمی گفت: فرمان استراتژیک امام (ره)، برای تشکیل بسیج در سال 1358 نقطه عطف دفاع مردمی در برابر تهدیدات همه جانبه بود.

وی افزود: امام با آینده نگری راهبردی با فرمان بسیج 20 میلیونی ظرفیت های مردمی در دفاع همه جانبه از انقلاب، نظام و ایران را پایه ریزی کرد. تصمیم هوشمندانه و فرمان استراتژیک امام با توجه به وقوع جنگ تحمیلی در یک سال بعد و بروز برخی بحران های سیاسی امنیتی داخلی و تهدیدات خارجی از تصمیمات کلیدی و سرنوشت ساز امام در تاریخ انقلاب است.

طلایی نیک تصریح کرد: امام با تاکید بر انطباق جامعه آماری بسیج با جامعه آماری جوانان درسال 58 یعنی 20 میلیون نفر بدنه اصلی بسیج را در نیروهای جوان پایه ریزی کرد. نقش بی بدیل در دفاع مقدس و بازدارندگی و خنثی سازی انواع تهدیدات داخلی و خارجی در 30 سال گذشته از افتخارات ملت ایران در انقلاب اسلامی است. بدون بسیج سرنوشت جنگ تحمیلی به گونه ای دیگر رقم می خورد.

وی گفت: ناکام کردن رژیم صدام در دستیابی به اهداف جنگ تحمیلی و کسب پیروزی ها و دستاوردهای مدیران در فرایند 8 سال دفاع مقدس به عوامل گوناگون راهبردی از جمله مشارکت محوری بسیج در این عرصه بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم خاطر نشان کرد: بسیج علاوه بر میادین رزم در سطوح پیشتاز جنگ نیز کارکردهای محوری داشت. علاوه بر به کار گیری نیروی رزمی بسیج در یگان های عملیاتی نقش بسیجیان در عقبه اجتماعی و فضای فرهنگی و کمک رسانی پیشتاز از دفاع مقدس بسیار گسترده بود که تا کنون فقط بخش محدودی از زوایای آشکار و پنهان نقش بسیجیان در دفاع مقدس و پشت جبهه به جامعه و نسل بعدی منتقل شده است.

معاون امور قوا و شوراهای دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امام و مقام معظم رهبری با بصیرت راهبردی در هدایت و حمایت از بسیج همواره سنگ تمام گذاشتند. بسیج عمق مردمی و اجتماعی دفاع ملی و صیانت از انقلاب، نظام و ارزش های اسلامی است. هنوز از همه ظرفیت های بالقوه بسیج در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، امدادی و سازندگی در کنار نقش نظامی بسیج استفاده نشده است.

وی گفت: بسیج با ویژگی های مهمی مانند مردمی بودن و ساختار اجتماعی و متکی به فرهنگ و ارزش های انقلاب و اسلامی و به کار گیری اقشار و تخصص های گوناگون برای مشارکت های ملی ظرفیت های متنوع دارد. ضعف های ساختاری در نظام اداری و مدیریت اجرایی و محدودیت های ناشی از ناکارآمدی و بوروکراسی نامناسب از موانع به کارگیری همه ظرفیت های بسیج در سازندگی پیشرفت و مشارکت های ملی بوده است.

طلایی نیک در ادامه در بیان ضرورت های امروز جامعه در تقویت جایگاه بسیج اظهار داشت: پس از دفاع مقدس نقش بازدارنده و حمایتی بسیج از امنیت داخلی و امنیت خارجی کشور باید در افکار عمومی و نظام دفاعی تبیین شود. باید تشکل های بسیج بر مبنای تفکر بسیجی مولفه های فرهنگ بسیجی را در ابعاد اجتماعی نهادینه کند و برای توسعه کمی و کیفی بسیج اتکا به تفکر بسیجی و به کارگیری الگوهای نوین سازماندهی آموزش و به کارگیری نقشی تعیین کننده دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که حضور بسیج در شرایط کنونی در چه حوزه هایی ضروری است، یادآور شد: اولویت در تعیین ماموریت های بسیج متناسب با سطح تهدیدات و راهبردهای پیشرفت کشور تعیین می شود. بسیج در دفاع نرم و بازدارندگی در نبرد سخت در بعد نظامی و نیز مشارکت در دهه پیشرفت و عدالت در ابعاد اجتماعی و سیاسی قابلیت های فراوان دارد.

طلایی نیک گفت: شناخت ظرفیت های گوناگون بسیج از مسئولیت های کلیدی سپاه و حمایت از مشارکت بسیجیان در عرصه های پیشرفت ملی و دفاع همه جانبه از کشور و نظام و امنیت ملی از مسئولیت های دولت و سایر ارکان نظام است. متناسب با مقتضیات داخلی و خارجی کنونی باید نقش بسیج در توسعه اجتماعی و تعالی فرهنگی و امنیت عمومی در داخل کشور و حفظ توان رزمی در بازدارندگی از تهدیدات خارجی پررنگ تر شود.

وی افزود: پس از سه دهه سرمایه گذاری همه جانبه ملت ایران در تاسیس و تثبیت نظام و دفاع از آن باید با مشارکت بسیج و سایر سرمایه های اجتماعی به جامعه سازی در شاخص های کیفی اولویت داده شود عوامل گوناگون مانند دو برابر شدن جمعیت در سه دهه گذشته و بسته های تحول و پیشرفت ضرورت جامعه سازی با الگوهای دینی و ارزش های انقلاب را ایجاب می کند.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه یکی از عرصه های مهم بالفعل نشده از نقش محوری بسیج توسعه اجتماعی و تعالی فرهنگی با الگوهای کارآمد است، گفت: بسیج از نیروهای موثر در خنثی سازی آسیب ها و اغتشاشات پس از انتخابات و تامین امنیت بوده که به رغم فقدان تجربه زیاد در ایفای نقش بسیج برای مقابله با اغتشاشاتی مانند آشوب های پس از انتخابات فداکاری و جدیت بسیج در تامین امنیت بسیار بارز بود.

وی با بیان اینکه اتکا به نسل جوان در توسعه کمی و استفاده از تجارب سه دهه گذشته در ارتقای کیفی بسیج نقش اساسی دارد و گفت حمایت عملی از بسیج فارغ از شعارگرایی از مسئولیت های ملی همه شهروندان و به ویژه علاقه مندان انقلاب، نظام و ایران است.

منبع: مهر



آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: